Fandom

Wiek Dziewietnasty Wiki

Zofia Wittelsbach

261stron na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Komentarze0 Udostępnij
Zofia Fryderyka Dorota Wilhelmina Wittelsbach (ur. 27 stycznia 1805 w Monachium, zm. 28 maja 1872 w Wiedniu) - arcyksiężna austriacka, księżniczka bawarska, córka króla Bawarii Maksymiliana I i królowej Karoliny Fryderyki. Jej siostrą bliźniaczką była królowa Saksonii - Maria Anna Wittelsbach.
Stieler Archduchess 1832.jpg

4 listopada 1824 poślubiła w Wiedniu arcyksięcia i następcę tronu Cesarstwa Austriackiego - Franciszka Karola. Choć wcześniej była bezpłodna, wyleczyła się i miała z nim 6 dzieci:

  • Franciszka Józefa (1830-1916) - cesarza Austrii,
  • Maksymiliana Ferdynanda Józefa (1832-1867) - cesarza Meksyku,
  • Karola Ludwika (1833-1896) - arcyksięcia,
  • Marię Annę (1835-1840) - arcyksiężniczkę,
  • syna, który urodził się martwy (1840),
  • Ludwika Wiktora (1842-1919) - arcyksięcia.

Po abdykacji Ferdynanda I wraz z mężem zrezygnowała z tronu i przekazała władzę Franciszkowi Józefowi. Jednak pełna energii życiowej Zofia brała czynny udział w życiu politycznym cesarstwa. Rządziła nie tylko na dworze cesarskim, ale również w domu Habsburskim, decydowała o wszystkich ślubach w rodzinie. Jej pomysłem był ślub Franciszka i Heleny Bawarskiej. Jednak w tym wypadku cesarz nie posłuchał matki i ożenił się z siostrą Heleny, Elżbietą Bawarską. Zofia opiekowała się dziećmi pary cesarskiej i do końca życia była uważana za najtwardszą osobę w rodzinie cesarskiej. Arcyksiężna wycofała się z życia dworskiego po zabiciu jej syna Maksymiliana. Arcyksiężna Zofia zmarła 28 maja 1872 roku na guza mózgu.

GaleriaEdytuj

Wiki-wordmark.png
Wiek Dziewiętnasty Wiki posiada kolekcję obrazów związanych z tematem Zofia Wittelsbach.

Więcej w Fandom

Losowa wiki