Fandom

Wiek Dziewietnasty Wiki

Zofia Charlotta Wittelsbach

260stron na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Komentarze0 Udostępnij
Zofia Charlotta Augusta (ur. 22 lutego 1847, w Monachium przy Ludwigstrasse - zm. 4 maja 1897, w Paryżu) - bawarska księżniczka z młodszej linii zwanej "Herzog in Bayern", księżna Orléans-Alençon.
Sophie dalencon 3 apfxmadam.jpg

Urodziła się jako córka księcia Maksymiliana Bawarskiego, wywodzącego się z młodszej linii książęcej Wittelsbachów. Jej matka - Ludwika, księżniczka wywodząca się ze starszej linii dynastii, była córką Maksymiliana I Józefa (pierwszego króla Bawarii) oraz przyrodnią siostrą Ludwika I. Siostry Zofii, podobnie jak ona sama, zawarły doskonałe pod względem dynastycznym, choć nieszczęśliwe małżeństwa:

  • Helena Karolina (1834-1890), poślubiła księcia Maksymiliana Thurn und Taxis,
  • Maria Zofia (1841-1925), poślubiła Franciszka II, króla Obojga Sycylii, obalonego przez Garibaldiego,
  • Matylda Ludwika (1843-1925), poślubiła Ludwika, hrabiego Trani,
  • Elżbieta Amalia (1837-1898), poślubiła cesarza Franciszka Józefa I, była cesarzową Austrii i królową Węgier. Znana również jako Sissi.

Pierwotnie miała zostać żoną swojego kuzyna - Ludwika Bawarskiego, ich zaręczyny ogłoszono 22 stycznia 1867. Jednak w październiku, po wielokrotnym zmienianiu daty ślubu, wyszła na jaw jej znajomość z fotografem Edgarem Hanfstaenglem i zaręczyny zostały zerwane. Ludwik nie mógł się poza tym zdobyć na decyzję zawarcia związku małżeńskiego, gdyż prawdopodobnie był homoseksualistą.

Jej rodzice nie zgodzili się na jej ślub z mieszczaninem, więc 19 czerwca 1868, w Possenhofen, wyszła za Ferdynanda Orleańskiego, księcia Alençon (syna Ludwika Karola Orleańskiego, księcia Nemours, i Wiktorii Sachsen-Coburg-Kohary). Ferdynand był wnukiem króla Francuzów - Ludwika Filipa I. Małżeństwo to od początku nie było szczęśliwe, a między parą książęcą ciągle narastały nowe konflikty. Mieli jednak dwoje dzieci:

  • Ludwikę Wiktorię Orleańską-Alençon (1869-1952), żonę Alfonsa Bawarskiego
  • Filipa Emanuela Orleańskiego-Alençon (1872-1931), księcia Vendôme, męża księżniczki Henrietty Koburg

Księżna Zofia nawiązała romans z żonatym lekarzem, co spotkało się z powszechnym oburzeniem, także ze strony rodziny. Bawarska księżniczka została za to zamknięta w szpitalu psychiatrycznym, co było ówcześnie praktyką często stosowaną w stosunku do niewiernych żon. Zginęła w pożarze hali wystawowej przy Champs Elysees w Paryżu. Jej sarkofag znajduje się w kaplicy królewskiej Orleanów w Dreux.

GaleriaEdytuj

Wiki-wordmark.png
Wiek Dziewiętnasty Wiki posiada kolekcję obrazów związanych z tematem Zofia Charlotta Wittelsbach.

Więcej w Fandom

Losowa wiki