FANDOM

Stefania Klotylda Luiza Hermiona Maria Charlotta Koburg (ur. 21 maja 1864 w Laeken, zm. 23 sierpnia 1945 w Pannonhalma) – księżniczka belgijska z rodu Sachsen-Coburg Gotha, księżniczka saska, arcyksiężna austriacka. Była drugą córką Leopolda II, króla Belgów i jego żony Marii Henrietty, arcyksiężniczki austriackiej.

10 maja 1881 roku w Wiedniu wyszła za mąż za swojego kuzyna – arcyksięcia Rudolfa Habsburga, następcę tronu Austrii. Małżeństwo to uczcił astronom Johann Palisa, który nazwał odkrytą przez siebie asteroidę imieniem Stefanii. Małżeństwo to nie było szczęśliwe. Arcyksiążę zdradzał żonę, która w dodatku nie cieszyła się wsparciem teściów. Stefania już po nocy poślubnej pisała w swoim pamiętniku: Co za cierpienie! Co za straszliwe rozczarowanie! Chciałam umrzeć z rozpaczy.

Księżniczka Stefania i arcyksiążę Rudolf doczekali się tylko jednej córki Elżbiety Marii, urodzonej 2 września 1883 roku. Stefania nie mogła już mieć więcej potomstwa z powodu rzeżączki, którą zaraziła się od męża. Arcyksiężniczka była zakochana w Andrzeju Potockim.

6 lat później Rudolf popełnił samobójstwo (według oficjalnej wersji odebrał sobie życie, nie mogąc zerwać romansu z kochanką Marią Vetserą, jednak okoliczności śmierci do dzisiaj pozostają zagadką).

22 marca 1900 roku, w Miramare, księżna poślubiła węgierskiego hrabiego Eleméra Lónyai'ego, z którym zamieszkała w zamku w Oroszvar (obecnie Rusovce na Słowacji). W 1917 roku jej mąż został podniesiony przez cesarza Karola do rangi księcia. Jest autorką pamiętników Ich Sollte Kaiserin Werden.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki