Fandom

Wiek Dziewietnasty Wiki

Maria Leopoldyna Habsburg

261stron na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Komentarze0 Udostępnij
Maria Leopoldyna Józefa Karolina Habsburg (ur. 22 stycznia 1797 w Wiedniu, zm. 11 grudnia 1826 w Rio de Janeiro) – arcyksiężniczka austriacka, cesarzowa Brazylii i przez dwa miesiące jednocześnie królowa Portugalii.
Empress Maria Leopoldina.jpg

Była córką cesarza Franciszka II Habsburga i jego drugiej żony Marii Teresy Burbon. Odebrała staranne wykształcenie. Znała sześć języków. Interesowała się naukami przyrodniczymi.

W 1817 w Brazylii poślubiła portugalskiego księcia Piotra. Portugalska rodzina królewska przebywała tam przez dziesięć lat na wygnaniu w wyniku wojen napoleońskich. Mieli siedmioro dzieci:

  • Marię II, królową Portugalii
  • Miguela Bragança (zm. 1820)
  • Joāo Carlosa Bragança (1821-1822)
  • Januárię Bragança (1822-1901), poślubiła księcia Obojga Sycylii, Luigi di Aquila
  • Paulę Bragança (1823-1833)
  • Franciscę Bragança (1824-1898), poślubiła Franciszka, księcia Joinville, syna króla *Ludwika Filipa I i Marii Amelii Burbon
  • Piotra II, cesarza Brazylii

W 1821, kiedy król Jan VI wrócił do Portugalii, Piotr postanowił zostać z Maria Leopoldyną i dziećmi w Brazylii. W 1822 Piotr ogłosił niepodległość Brazylii, a Maria Leopoldyna została jej pierwszą cesarzową. W 1826, po śmierci ojca, Piotr został królem Portugalii, jednak po dwóch miesiącach został zmuszony do abdykacji na rzecz córki Marii. Jej imieniem nazwano największy dworzec kolejowy w Rio de Janeiro – Imperatriz Leopoldina.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki