Fandom

Wiek Dziewietnasty Wiki

Maria Fryderyka Pruska

263strony na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Komentarze0 Udostępnij
Maria Fryderyka Franciszka Jadwiga Pruska (ur. 15 października 1825 w Berlinie, zm. 17 maja 1889 w Hohenschwangau) - księżniczka Prus z dynastii Hohenzollernów, królowa Bawarii.
Queen Marie of Bavaria.jpg

Maria Fryderyka była najmłodszą córką księcia Wilhelma Pruskiego, młodszego brata Fryderyka Wilhelma II, króla Prus, i jego żony Marii Anny Hesse-Homburg. 12 października 1842 roku wyszła za mąż za przyszłego Maksymiliana II, króla Bawarii.

Maria była kochana jednakowo przez protestancką jak i katolicką ludność (w tamtym czasie Prusy były głównie protestanckie, a Bawaria katolicka). Jednym z największych wyczynów z jej "wielkiego społecznego zaangażowania" była reaktywacja Stowarzyszenia Bawarskich Kobiet, które miało miejsce 18 grudnia 1869 roku z pomocą jej syna Ludwika II Bawarskiego. Celem stowarzyszenia była troska i poparcie żołnierzy rannych i poszkodowanych w walce. Bawarski Czerwony Krzyż został oficjalnie założony dzięki Stowarzyszeniu Bawarskich Kobiet; Czerwony Krzyż w Bawarii był więc wynikiem działalności królowej.

Z nagłą śmiercią Maksymiliana II, 10 marca 1864 roku, Maria została wdową. 12 października 1874 roku królowa przeszła na wiarę rzymskokatolicką. W późniejszych latach żyła w odosobnieniu w wiejskiej posiadłości w Elbigenalp i w zamku Hohenschwangau koło Füssen. Przeżyła swojego najstarszego syna o kilka lat i zmarła w 1889 roku w Hohenschwangau. Została pochowana w Theatinerkirche w bocznej kaplicy naprzeciw jej męża.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki