Fandom

Wiek Dziewietnasty Wiki

Maria Anna Sabaudzka

261stron na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Komentarze0 Udostępnij

Maria Anna Karolina Pia Sabaudzka (ur. 19 1803 w Rzymie; zm. 4 maja 1884 w Pradze), księżniczka Sardynii z dynastii sabaudzkiej, potem cesarzowa Austrii, królowa Węgier, królowa Czech.

Ca 1817 maria anna di savoi.jpg

Maria Anna była córką I Wiktora Emanuela I, króla Sardynii, księcia Sabaudii, Piemontu i Aosty, oraz jego żony Marii Teresy Habsburg-Este. Urodziła się w rzymskim Palazzo Colonna. Miała siostrę bliźniaczkę –Marię Teresę. Obydwie zostały ochrzczone przez papieża Piusa VII. Ich rodzicami chrzestnymi byli dziadkowie ze strony matki - arcyksiążę Ferdynand Habsburg i Maria Beatrycze d'Este. W Museo di Roma znajduje się obraz upamiętniający chrzest.

12 lutego 1831 w Turynie poślubiła per procura swojego kuzyna –Ferdynanda Habsburga. Ceremonię ślubną powtórzono 27 lutego] 1831 w Wiedniu. Mąż Marii Anny był upośledzony umysłowo i cierpiał na epilepsję, para nie doczekała się dzieci, ale była sobie bardzo oddana. 2 marca 1835 Ferdynand został cesarzem Austrii, a Maria Anna – cesarzową. 12 września 1836 w Pradze została koronowana na królową Czech. Chociaż Maria Anna nigdy nie nauczyła się niemieckiego, bardzo polubiła swoją nową ojczyznę. Corocznie jej imieniny, które przypadały na 26 lipca, były świętowane. A Johann Strauss (ojciec) i Johann Strauss (syn) poświęcali cesarzowej swoje utwory.

2 grudnia 1848 mąż Marii Anny, abdykował za jej radą i namową – miała na niego bowiem duży wpływ. Oboje zachowali swoje tytuły, ale opuścili Wiedeń. Zimy spędzali w Pradze, a lata w Reichstadt (obecnie Zákupy). Maria Anna zmarła w Pradze, została pochowana obok męża w Krypcie Cesarskiej w wiedeńskim Kościele Kapucynów.

Więcej w Fandom

Losowa wiki