FANDOM

Crystal 128 clock Ta strona jest aktualnie edytowana przez użytkownika: [[Użytkownik:Albina von Roth|Albina von Roth]]

W celu zapobiegnięcia wojnom edycyjnym, proszę o nie edytowanie tego artykułu póki nie usunę tego komunikatu. Z góry dziękuję. Oczywiście można edytować błędy interpunkcyjne i ortograficzne (jeśli takie występują).

Władca
Luiza Mecklenburg-Strelitz

Louise of Mecklenburg-Strelitz
Luiza Mecklenburg-Strelitz
Dane
Imię i nazwisko Luiza Augusta Wilhelmina Amalia Mecklemburg-Strelitz
Data i miejsce urodzenia 10 marca 1776
Data i miejsce śmierci 19 lipca 1810
Dynastia Mecklenburg-Strelitz
Tytuły meklemburska księżniczka
Rodzice Fryderyka Karolina Hessen-Darmstadt, Karol Mecklemburg-Sterlitz
Małżonek Fryderyk Wilhelm III Hohenzollern
Potomstwo Fryderyk Wilhelm IV, Wilhelm
Urząd
Urząd Królowa Prus
Następca Elżbieta Ludwika Wittelsbach
Luiza Augusta Wilhelmina Amalia Mecklemburg-Strelitz) (10 marca 1776 w Hanowerze, zm. 19 lipca 1810 w zamku Hohenzieritz) – księżniczka Meklemburgii-Strelitz, królowa pruska jako żona króla Fryderyka Wilhelma III.

Była córką księcia Karola Mecklemburg-Sterlitz i Fryderyki Karoliny Heskiej-Darmstadt. Gdy miała 6 lat, jej matka zmarła podczas porodu. Owdowiały ojciec poślubił wtedy jej ciotkę Fryderykę, która zmarła 15 miesięcy po ślubie, rodząc jedynego syna. Krótko po jej śmierci Luiza została odseparowana od rodzeństwa. Młode lata spędziła w Darmstadt, w wieku 16 lat poślubiła w Berlinie, dnia 24 grudnia 1793, Fryderyka Wilhelma, pruskiego następcę tronu, od 1797 króla Prus. Z tego związku urodziło się dziewięcioro dzieci, między innymi dwóch kolejnych królów pruskich.

Luiza była wykształcona, miała wpływ na męża. Była inicjatorką tajnego przymierza rosyjsko-pruskiego przeciwko Napoleonowi, zawartego w 1805 w Poczdamie nad trumną Fryderyka Wielkiego.

Po dymisji Hardenberga stanęła na czele stronnictwa antyfrancuskiego i doprowadziła jesienią 1806 do wojny z Francją. W 1806 uciekła z mężem z Berlina, przez Schwedt/Oder, Szczecin, Grudziądz, Ostródę do Ortelsburga, skąd królewska para udała się 10 grudnia 1806, do Królewca. W styczniu 1807, w Kłajpedzie Luiza spotkała się z Aleksandrem I. W czasie rozmów pokojowych w Tylży (6-7 sierpnia 1807) daremnie upokorzyła się przed cesarzem Napoleonem, błagając go o złagodzenie warunków stawianych przez Napoleona pokonanym Prusom w Tylżyckim traktacie pokojowym. Nie udało jej się zachować dla Prus strategicznie ważnej twierdzy w Magdeburgu.

Żyła od stycznia 1807 do stycznia 1808 roku w Kłajpedzie, a następnie do grudnia 1809 roku w Królewcu, z wycieczki do Sankt Petersburga od grudnia 1808 do stycznia 1809. W grudniu 1809 wróciła do Berlina, gdzie wspierała tajne przygotowania Schilla i Scharnhorsta do nowej wojny z Francją.

Zmarła 19 lipca 1810 w zamku Hohenzieritz i została pochowana w mauzoleum w Charlottenburgu. Wykazany przez nią patriotyzm i odwaga w podejmowaniu decyzji podczas wojen napoleońskich, zjednały jej ogromną popularność i sławę. Królowa Luiza na początku XIX wieku zapoczątkowała modę na żeliwną biżuterię, która w latach dwudziestych XIX wieku opanowała całą Europę.

W Prusach królowa Luiza była wzorem dobroczynności. W 1814 Fryderyk Wilhelm III ustanowił Order Luizy przyznawany kobietom za opiekę nad chorymi i ułomnymi. Była ona jednocześnie symbolem matki. Ten rodzaj kultu osiągnął punkt kulminacyjny w tzw. pruskiej madonnie (niem. - Preussische Madonna). Legenda Luizy jako „matki królów” wiązała się bardzo mocno z Hohenzollernami.

Potomstwo Edytuj

  • Fryderyk Wilhelm IV (15 października 1795–2 lutego 1861) - król pruski od 1840,
  • Wilhelm I (22 marca 1797–9 marca 1888) - regent w 1858, król Prus od 1861, cesarz niemiecki od 1871,
  • Charlotta (13 lipca 1798–1 listopada 1860) - księżniczka pruska, od 1817 carowa Rosji jako żona Mikołaja I (znana jako Aleksandra Fiodorowna),
  • Fryderyka (13 lipca 1799–30 marca 1800) - księżniczka pruska,
  • Fryderyk Karol (29 czerwca 1801–21 stycznia 1883) - książę pruski,
  • Aleksandra (23 lutego 1803–21 kwietnia 1892) - księżniczka pruska,
  • Ferdynand (13 grudnia 1804–1 kwietnia 1806) - książę pruski,
  • Ludwika (1 lutego 1808–6 grudnia 1870) - księżniczka pruska,
  • Albrecht (4 października 1809–14 października 1872) - książę pruski.

Ciekawostki Edytuj

  • Gdyby nie przedwczesna śmierć jej matki i macochy i odseparowanie od rodzeństwa, nigdy nie współczułaby sierotom.
  • Napoleon przezwał ją jedynym prawdziwym mężczyzną w Prusach. I dodał: Słyszałem, iż jesteś najpiękniejszą z królowych, ale nie wiedziałem, iż jesteś najpiękniejszą z kobiet. A potem usiłował zepsuć jej reputację. I musiała zwrócić się o radę do Ślązaków, a ci z kolei przeciągnęli ją na swoja stronę... no i KATASTROFA!!!
  • Przypominała Ślązaczkę.

GaleriaEdytuj

Wiki-wordmark
Wiek Dziewiętnasty Wiki posiada kolekcję obrazów związanych z tematem Luiza Mecklenburg-Strelitz.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki