FANDOM

Karl Marx

Karl Heinrich Marx – (urodzony 5 maja 1818 roku w Trewirze, zmarł 14 marca 1883 roku w Londynie) - Przywódca ruchu socjalistycznego, ekonomista, filozof. Autor kilku prac ekonomicznych, zawierajcych także teorie filozoficzne, społeczne i historyczne (najbardziej znana to Kapitał. Krytyka Ekonomi Politycznej), a także dzieł politycznych istotnych dla ruchu socjalistycznego.

BiografiaEdytuj

Na świat przyszedł w Trewirze znajdującym się wówczas na terenie Prus. Filozof, ekonomista, rewolucjonista, twórca idei marksistowskiej, organizator pierwszej Międzynarodówki. Jego ojcem był Lewi Marks, który ze względu na pewne ograniczenia wynikające z jego żydowskiego pochodzenia, przeszedł z całą rodziną na luteranizm. Pierwszą wyższą uczelnią Karola Marska był uniwersytet w Bonn, który porzucił po pewnym czasie, dla Uniwersytetu Berlińskiego Właśnie w Berlinie zaczął skłaniać się ku lewicowym poglądom wstępując do lewicowych heglistów. W 1840 roku otrzymał tytuł doktora na reńskim uniwersytecie. Po nieudanej próbie kariery wykładowcy w Bonn w 1842 zostaje redaktorem naczelnym pisma „Gazeta Reńska”, która przez swój demokratyczny radykalizm była represjonowana przez władze Pruskie. Po wyjeździe Marksa do Paryża powstały „Rękopisy ekonomiczno-filozoficzne”, w których pojawiła się teoria humanizmu socjalistycznego. W tym samym roku Marks nawiązał współpracę z Engelsem, z którym wydają pismo krytykujące poglądy heglistów. Wraz z nim stali się także członkami Związku Komunistów, dla którego obaj w 1848 roku stworzyli program Manifest partii komunistycznej. W późniejszym okresie nastąpiła reaktywacja gazety reńskiej, wydawanej tym razem jako „Nowa Gazeta Reńska”. W związku z działalnością gazety Karol Marks został wydalony z Niemiec i udał się do Londynu, gdzie borykał się z problemami finansowymi. Zmarł w 1883 roku w Londynie.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki