FANDOM

Karol Ludwik Józef Maria Habsburg, niem. Erzherzog Karl Ludwig Joseph Maria von Österreich (ur. 30 czerwca 1833 w Wiedniu, zm. 19 maja 1896 tamże) – trzeci syn arcyksięcia Franciszka Karola i arcyksiężnej Zofii. Młodszy brat cesarza Austrii Franciszka Józefa i cesarza Meksyku Maksymiliana.

Urodził się w Pałacu Schönbrunn. Nie miał doświadczenia w rządzeniu, zajmował się balami i sztuką, został jednak następcą tronu po śmierci syna Franciszka Józefa - arcyksięcia Rudolfa i starszego brata cesarza Maksymiliana.

11 kwietnia 1856 ożenił się z Małgorzatą Wettyn, córką Jana - króla Saksonii. Ślub młodej pary odbył się w Dreźnie. Małgorzata była kuzynką Karola. Zmarła dwa lata po ślubie na tyfus.

16 października 1862 Karol ponownie się ożenił - tym razem z księżniczką Marią Annunziatą Burbon-Sycylijską, córką Ferdynanda II - króla Obojga Sycylii. Para miała 4 dzieci:

  • Franciszek Ferdynand Habsburg (1863-1914),
  • Otto Franciszek Habsburg (1865-1906),
  • Ferdynand Karol (1868-1915),
  • Małgorzata Zofia (1870-1902).

23 czerwca 1873, dwa lata po śmierci Marii, Karol stanął po raz trzeci na ślubnym kobiercu. Jego żoną została księżniczka Maria Teresa, córka Michała I - króla Portugalii. Para miała dwie córki:

  • Marię Annunziatę (1876-1961),
  • Elżbietę Amalię (1878-1960).

Karol zmarł w Pałacu Schönbrunn, na tyfus, na który zachorował po wypiciu wody z Jordanu podczas pielgrzymki do Ziemi Świętej.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki