Fandom

Wiek Dziewietnasty Wiki

Karol Ludwik (arcyksiążę austriacki)

260stron na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Komentarze0 Udostępnij

Karol Ludwik Józef Maria Habsburg, niem. Erzherzog Karl Ludwig Joseph Maria von Österreich (ur. 30 czerwca 1833 w Wiedniu, zm. 19 maja 1896 tamże) – trzeci syn arcyksięcia Franciszka Karola i arcyksiężnej Zofii. Młodszy brat cesarza Austrii Franciszka Józefa i cesarza Meksyku Maksymiliana.

Urodził się w Pałacu Schönbrunn. Nie miał doświadczenia w rządzeniu, zajmował się balami i sztuką, został jednak następcą tronu po śmierci syna Franciszka Józefa - arcyksięcia Rudolfa i starszego brata cesarza Maksymiliana.

11 kwietnia 1856 ożenił się z Małgorzatą Wettyn, córką Jana - króla Saksonii. Ślub młodej pary odbył się w Dreźnie. Małgorzata była kuzynką Karola. Zmarła dwa lata po ślubie na tyfus.

16 października 1862 Karol ponownie się ożenił - tym razem z księżniczką Marią Annunziatą Burbon-Sycylijską, córką Ferdynanda II - króla Obojga Sycylii. Para miała 4 dzieci:

  • Franciszek Ferdynand Habsburg (1863-1914),
  • Otto Franciszek Habsburg (1865-1906),
  • Ferdynand Karol (1868-1915),
  • Małgorzata Zofia (1870-1902).

23 czerwca 1873, dwa lata po śmierci Marii, Karol stanął po raz trzeci na ślubnym kobiercu. Jego żoną została księżniczka Maria Teresa, córka Michała I - króla Portugalii. Para miała dwie córki:

  • Marię Annunziatę (1876-1961),
  • Elżbietę Amalię (1878-1960).

Karol zmarł w Pałacu Schönbrunn, na tyfus, na który zachorował po wypiciu wody z Jordanu podczas pielgrzymki do Ziemi Świętej.

Więcej w Fandom

Losowa wiki