FANDOM

Calixt Biron

Kalikst Biron von Curland.

Kalikst Piotr Jan Biron von Curland (niem. Calixt Peter Johann Prinz Biron von Curland; ur. 3 stycznia 1817 r. w Ślizowie, zm. 8 marca 1882 roku w Sycowie) - pruski arystokrata. Wolny Pan Stanowy Sycowa w latach 1854 - 1882.

BiografiaEdytuj

Książę Kalikst Biron pochodził z arystokratycznego rodu Bironów. Był synem Gustawa Kaliksta Birona. Wykształcenie wojskowe zdobył w Korpusie Kadetów w Berlinie. W 1834 roku przebywał jako oficer na Uniwersytecie w Bonn. W latach 1835-1843 służył w 7. Pułku Ułanów. Był królewskim pułkownikiem dyplomowanym, a od 1854 roku Wolnym Panem Stanowym Sycowa. Tworzył także dzieła sztuki na cele charytatywne i wydał wojskową pracę historyczną.

W okresie Wiosny Ludów należał do parlamentu pruskiego, potem w latach 1852-1854 należał do Pierwszej Izby pruskiego Landtagu. 12 października 1854 roku został wybrany do pruskiej Izby Lordów. Należał także do sejmiku wojewódzkiego, a w latach 1867 - 1871 był posłem Reichstagu Niemiec Północnych z okręgu wyborczego Wrocław 3. W tym czasie był także członkiem Zollparlamentu. W Reichstagu należał do Partii Konserwatywnej.

Zasługi dla SycowaEdytuj

Ojciec Kaliksta pragnął, aby poza Sycowem powstała nowa rezydencja rodziny. Jednak z powodu braku funduszy Kalikst postanowił zrezygnować z pomysłu swojego ojca i rozbudować zamek miejski. 26 maja 1853 roku odbyło się wmurowanie kamienia węgielnego pod budowę książęcego zamku. W tej uroczystości uczestniczyli Kalikst Biron von Curland, jego małżonka, prezydent Śląska, hrabia von Maltzan z Milicza oraz wielu innych znakomitych gości.

Budowla powstawała w kilku fazach. W pierwszej fazie przedstawiała czworokąt z czterema narożnymi wieżami i została zaprojektowana w stylu angielskim. Głównym elementem zamku była attyka, zdobiona pseudomachikułami zwieńczonymi krężlami. Główne wejście umieszczone w ryzalicie osłaniał portyk, zwieńczony tarasem. Okna oprawione były w gzymsowe nadokienniki załamane prostopadle ku dołowi. Przy ulicy Szkolnej został później dobudowany budynek gospodarczy - pralnia. Miejsce między zamkiem a budynkiem gospodarczym tworzyło dziedziniec.

Kolejne części zamku zostały wzniesione przez syna Kaliksta - Gustawa Birona von Curland.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki