Fandom

Wiek Dziewietnasty Wiki

Kalikst Biron von Curland

261stron na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Komentarze0 Udostępnij
Calixt Biron.JPG

Kalikst Biron von Curland.

Kalikst Piotr Jan Biron von Curland (niem. Calixt Peter Johann Prinz Biron von Curland; ur. 3 stycznia 1817 r. w Ślizowie, zm. 8 marca 1882 roku w Sycowie) - pruski arystokrata. Wolny Pan Stanowy Sycowa w latach 1854 - 1882.

BiografiaEdytuj

Książę Kalikst Biron pochodził z arystokratycznego rodu Bironów. Był synem Gustawa Kaliksta Birona. Wykształcenie wojskowe zdobył w Korpusie Kadetów w Berlinie. W 1834 roku przebywał jako oficer na Uniwersytecie w Bonn. W latach 1835-1843 służył w 7. Pułku Ułanów. Był królewskim pułkownikiem dyplomowanym, a od 1854 roku Wolnym Panem Stanowym Sycowa. Tworzył także dzieła sztuki na cele charytatywne i wydał wojskową pracę historyczną.

W okresie Wiosny Ludów należał do parlamentu pruskiego, potem w latach 1852-1854 należał do Pierwszej Izby pruskiego Landtagu. 12 października 1854 roku został wybrany do pruskiej Izby Lordów. Należał także do sejmiku wojewódzkiego, a w latach 1867 - 1871 był posłem Reichstagu Niemiec Północnych z okręgu wyborczego Wrocław 3. W tym czasie był także członkiem Zollparlamentu. W Reichstagu należał do Partii Konserwatywnej.

Zasługi dla SycowaEdytuj

Ojciec Kaliksta pragnął, aby poza Sycowem powstała nowa rezydencja rodziny. Jednak z powodu braku funduszy Kalikst postanowił zrezygnować z pomysłu swojego ojca i rozbudować zamek miejski. 26 maja 1853 roku odbyło się wmurowanie kamienia węgielnego pod budowę książęcego zamku. W tej uroczystości uczestniczyli Kalikst Biron von Curland, jego małżonka, prezydent Śląska, hrabia von Maltzan z Milicza oraz wielu innych znakomitych gości.

Budowla powstawała w kilku fazach. W pierwszej fazie przedstawiała czworokąt z czterema narożnymi wieżami i została zaprojektowana w stylu angielskim. Głównym elementem zamku była attyka, zdobiona pseudomachikułami zwieńczonymi krężlami. Główne wejście umieszczone w ryzalicie osłaniał portyk, zwieńczony tarasem. Okna oprawione były w gzymsowe nadokienniki załamane prostopadle ku dołowi. Przy ulicy Szkolnej został później dobudowany budynek gospodarczy - pralnia. Miejsce między zamkiem a budynkiem gospodarczym tworzyło dziedziniec.

Kolejne części zamku zostały wzniesione przez syna Kaliksta - Gustawa Birona von Curland.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki