Fandom

Wiek Dziewietnasty Wiki

Joanna Gryzik

260stron na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Komentarze0 Udostępnij

Osoba
Joanna Gryzik

Joanna Gryzik.jpg
Dane personalne
Imię i nazwisko Joanna Gryzik
Data i miejsce urodzenia 29 kwietnia 1842, Poręba (Zabrze)
Data i miejsce śmierci 21 czerwca 1910, Kopice
Pochodzenie Ślązaczka
Rodzina
Matka Antonina Hayn
Ojciec Jan Gryzik
Współmałżonek Hans Ulryk von Schaffgotsch
Dzieci Hans Ulryk, Klara, Elżbieta, Eleonora
Joanna Gryzik (ur. 29 kwietnia 1842 w Porembie − obecnie dzielnica Zabrza, zm. 21 czerwca 1910 w Kopicach) — dziedziczka fortuny Karola Goduli, nobilitowana w 1858 roku z dodaniem do nazwiska von Schomberg-Godula, górnośląska hrabina. Czasami jej nazwisko jest pisane w formie Gryzik. Znana jako śląski kopciuszek.

Ojciec Jan (komornik) zmarł w 1845 roku. Po śmierci męża Antonina z domu Hayn nie zajmowała się swymi dziećmi, i od 1846 małą Joanną, w domu Karola Goduli opiekowała się służąca Emilia Lukas.

Fortuna jaką zgromadził śląski przedsiębiorca była jedną z największych w dziejach Śląska. Niestety nie miał żadnych potomków, więc nie było spadkobiercy zgromadzonych przez niego dóbr. Był człowiekiem samotnym i okaleczonym. Jego brzydota i ponury charakter działała odpychająco na jego otoczenie. Nocne doświadczenia chemiczne nasuwały też przypuszczenie, że paktuje z diabłem. Jedynie Joanna nie okazywała strachu i nie czuła lęku do niego. Karol ujęty jej bezpośredniością, polubił ją do tego stopnia, że postanowił się nią zaopiekować.

Karol Godula wyłożył na opiekę i edukację Joanny, jednak gdy miała zaledwie 6 lat, zmarł. Ustanowił ją swą uniwersalną spadkobierczynią, a swych krewniaków do, których nie miał zaufania zadowolił jedynie legatami pieniężnymi. Joanna odziedziczyła: 4 kopalnie galmanu i połowę udziału w kolejnej, 6 kopalni węgla, 4 majątki ziemskie − Szombierki-Orzegów, Bobrek, Bujaków oraz Chudów-Paniówki − łącznie prawie 70 tys. mórg pola i prawie 3,5 tys. mórg lasu.

6 października 1858 roku król pruski Fryderyk Wilhelm IV Hohenzollern nadał jej szlachectwo zmieniając nazwisko na Gryzik von Schomberg-Godula i nadał herb. Znalazły się w nim błękit i złoto, barwy Górnego Śląska oraz górniczy młotek i pyrlik, aby każdy z potomków wiedział skąd wzięła się fortuna Joanny.

15 listopada tego samego roku Joanna została żoną hrabiego Hansa Ulryka Schaffgotscha z Cieplic (w 7 pokoleniu potomka generała Hansa Ulryka Schaffgotscha i piastowskiej księżniczki z Brzegu Barbary Agnieszki). Różniło ich wszystko − on raczej niemajętny (rodową fortunę odziedziczył stryj) ze wspaniałym nazwiskiem i koligacjami z europejskimi dynastiami, a ona córka służącej, ale za to bajecznie bogata, z dopiero co zdobytym tytułem szlacheckim.

Choć mariaż był planowany, to podobno okazał się niezwykle udany. W szczęściu i wzajemnej miłości przeżyli ze sobą kilkadziesiąt lat. Może dlatego, iż posag Joanny do śmierci pozostał jej własnością. Zamieszkali w wybudowanym niemalże bajkowym pałacu w Kopicach (koło Grodkowa).

W 1906 roku Joanna podzieliła swój majątek na pięć części. Po jednej dla każdego z dzieci i wnuków. Zmarła 21 czerwca 1910 roku w swojej ukochanej rezydencji w Kopicach. Pochowano ją w mauzoleum rodzinnym obok miejscowego kościoła. W 1945 żołnierze radzieccy wyciągnęli stamtąd jej ciało i sprofanowali. Prawdopodobnie obecnie spoczywa w nieoznaczonej mogile w pobliżu mauzoleum.

27 kwietnia 2007 roku odbyła się uroczystość nadania sztandaru i imienia hrabiny Joanny Gryzik von Schaffgotsch Szkole Podstawowej nr 3 w Rudzie Śląskiej.

Więcej w Fandom

Losowa wiki