Fandom

Wiek Dziewietnasty Wiki

Helena Karolina Wittelsbach

260stron na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Komentarze0 Udostępnij
Helena Karolina Teresa Wittelsbach, (ur. 4 kwietnia 1834 w Monachium, zm. 16 maja 1890 w Ratyzbonie). Znana również jako Néné - jak od najmłodszych lat nazywała ją rodzina i przyjaciele.
Correns.helene.thurn.und.taxis.1859.jpg

Helena urodziła się jako najstarsza córka księcia Maksymiliana Bawarskiego, wywodzącego się z młodszej linii książęcej Wittelsbachów. Jej matka, Ludwika była córką Maksymiliana I Józefa, pierwszego króla Bawarii oraz siostrą Ludwika I. Helena posiadała 8 rodzeństwa:

  • Ludwik Wilhelm (Louis) (1831-1920), książę w Bawarii
  • Elżbieta Amalia ("Sissi") (1837-1898), cesarzowa Austrii, królowa Węgier
  • Karol Teodor ("Gackl") (1839-1909)
  • Maria Zofia (1841-1925), żona Franciszka II, króla Obojga Sycylii, obalonego przez Garibaldiego
  • Matylda Ludwika ("Spatz") (1843-1925), żona Ludwika Sycylijskiego, hrabiego Trani
  • Maksymilian (1845)
  • Zofia Charlotta (1847-1897) - żona Ferdynanda Orleańskiego, księcia Alençon, wnuka Ludwika Filipa I
  • Maksymilian Emanuel ("Mapperl") (1849-1893)

Helena dzieciństwo spędziła w zamku Possenhofen nad jeziorem Starnberg. Odebrała staranne wykształcenie. A jej uroda sprawiła, że rodzice oczekiwali dla niej męża ze szczególnie dobrej partii.

Matka Nene, Ludwika ustaliła ze swoją siostrą arcyksiężną Zofią, że Nene poślubi swojego kuzyna, następcę tronu austriackiego - Franciszka Józefa I. Latem 1853 Nene wraz z matką i młodszą siostrą Elżbietą pojechały do austriackiego kurortu Bad Ischl, gdzie miały odbyć się zaręczyny. Jednak młody Franciszek Józef zakochał się w piętnastoletniej wówczas siostrze Nene - Sissi, która ostatecznie została jego żoną. Mimo tego, że to Sissi została cesarzową stosunki między siostrami były bardzo dobre.

W wieku 22 lat, kiedy Helenę określano już mianem "starej panny", poznała księcia Maksymiliana von Thurn und Taxis, którego poślubiła 24 sierpnia 1858. Para miała 4 dzieci:

  • Luise Mathilde Wilhelmine Marie Maximiliane (ur. 1 czerwca 1859)
  • Elisabeth Marie (ur. 28 maja 1860)
  • Maximilian Maria Karl Joseph Gabriel Lamoral (ur. 24 czerwca 1862)
  • Albert Maria Joseph Maximilian Lamoral Fürst (ur. 8 maja 1867, zm. 22 stycznia 1952), późniejszy książę Albert I von Thurn und Taxis.

Krótko po narodzinach ostatniego syna, w czerwcu 1867 Helena owdowiała. Jej mąż Maximilian zmarł w wieku 36 lat z powodu choroby nerek. Helena bardzo przeżywała śmierć męża i syna, do tego stopnia, że popadła w chorobę psychiczną. Zmarła 16 maja 1890 w Ratyzbonie. Zgodnie z jej wolą, pochowano ją w grobie rodziny Thurn und Taxis w Ratyzbonie.

Więcej w Fandom

Losowa wiki