FANDOM

Fryderyk Wilhelm Mikołaj Karol von Hohenzollern (ur. 18 października 1831 w Poczdamie, zm. 15 czerwca 1888 w Poczdamie) – cesarz niemiecki i król Prus. Panował jedynie 99 dni, od 9 marca do 15 czerwca 1888.

FriedIII.jpg

Pochodził z dynastii Hohenzollernów, jego ojcem był cesarz niemiecki Wilhelm I Hohenzollern, a matką Augusta Sachsen-Weimar. W 1858 poślubił brytyjską księżniczkę Wiktorię Koburg (1840-1901) – córkę królowej brytyjskiej Wiktorii. Z małżeństwa tego urodzili się:

Uchodził za dobrego dowódcę, zdobył uznanie w wojnie duńskiej (1864), wojnie z Austrią (1866) oraz wojnie prusko-francuskiej (1870-1871), mianowany na feldmarszałka; udział w sukcesach militarnych następcy tronu miał szef sztabu, hr. Leonhard von Blumenthal (1810–1900).

Ojciec Fryderyka III nie cenił swojego syna (który był liberałem), znacznie bardziej odpowiadał mu jego wnuk, przyszły Wilhelm II, który miał podobne poglądy jak jego dziadek. Wilhelm I traktował wnuka jak swojego następcę tronu, chciał nawet pominąć Fryderyka w sukcesji do tronu. Na oficjalne wizyty państwowe często wysyłano Wilhelma zamiast jego ojca, co doprowadzało tego drugiego nawet do histerii.

W 1885 roku gościł na zamku w Jarocinie gdzie spotkał się z członkami miejscowego magistratu. Jak pisze Stanisław Karwowski w pracy "Miasto Jarocin i jego dziedzice" następca tronu miał zwrócić się do jednego z urzędników: Pan z pewnością mówisz po polsku. Ten zaprzeczył: Niech Bóg uchowa! Na to Fryderyk odpowiedział, że jego zdaniem każdy urzędnik w Wielkim Księstwie Poznańskim powinien znać obydwa języki krajowe.

Jako liberał chciał wprowadzić w Niemczech więcej elementów demokracji parlamentarnej, dążąc do systemu monarchii parlamentarnej, której funkcjonowanie podziwiał w Wielkiej Brytanii, kraju jego małżonki. Żywił niechęć do polityki księcia Ottona von Bismarcka. Nie zdążył go jednak zdymisjonować jako cesarz (zrobił to dopiero jego syn Wilhelm II Hohenzollern). Krótkie panowanie upłynęło na walce ze śmiertelną chorobą – w 1887 lekarze stwierdzili u Fryderyka raka krtani, nie doszło jednak do planowanej na maj 1887 operacji (odradził ją lekarz brytyjski Sir Morell Mackenzie). Kolejne zabiegi, podejmowane w 1888 (m.in. tracheotomia), były spóźnione. Jedynym ważnym aktem urzędowym cesarza Fryderyka III było odwołanie skrajnie konserwatywnego pruskiego ministra spraw wewnętrznych, Roberta von Puttkamera.

Fryderyk, z łaski Bożej cesarz niemiecki, król Prus, margrabia Brandenburgii, burgrabia Norymbergi, hrabia Hohenzollern, suweren i wielki książę Śląska oraz hrabstwa kłodzkiego, wielki książę Nadrenii i Poznania, książę Saksonii, Westfalii i Angarii, Pomorza, Lüneburga, Szlezwiku, Holsztynu, Magdeburga, Bremy, Geldrii, Kleve, Julich i Bergu, jak również Wendów i Kaszub, Krosna, Lauenburga, Meklenburga etc. landgraf Hesji i Turyngii, margrabia Górnych i Dolnych Łużyc, książę Oranii, książę Rugii, Fryzji Wschodniej, Paderborn i Pyrmontu, Halberstadt, Münster, Minden, Osnabrück, Hildesheim, Verden, Kamienia, Fuldy, Nassau, Mörs etc. uksiążęcony hrabia Hennebergu, hrabia Marchii, Ravensburga, Hohenstein, Tecklenburg i Lingen, Mansfeld, Sigmaringen i Veringen, pan Frankfurtu, etc. etc.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki