Fandom

Wiek Dziewietnasty Wiki

Elżbieta Ludwika Wittelsbach

261stron na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Komentarze0 Udostępnij

Władca
Elżbieta Ludwika Wittelsbach

Elisabeth v Preussen Bayern Stieler INTERNET.jpg
Elżbieta Ludwika Wittelsbach
Dane
Imię i nazwisko Elżbieta Ludwika Wittelsbach
Data i miejsce urodzenia 13 listopada 1801
Data i miejsce śmierci 14 grudnia 1873
Dynastia Wittelbachowie
Tytuły bawarska księżniczka
Rodzice Karolina Fryderyka Zähringen
Małżonek Fryderyk Wilhelm IV
Urząd
Urząd Królowa Prus
Poprzednik Luiza Mecklenburg-Strelitz
Następca Augusta Sachsen-Weimar-Eisenach
Elżbieta Ludwika Wittelsbach (ur. 13 listopada 1801, Monachium - zm. 14 grudnia 1873, Drezno) – księżniczka bawarska, królowa Prus.

Elżbieta urodziła się w Monachium jako 3 dziecko króla Bawarii - Maksymiliana I Józefa i księżniczki Karoliny Fryderyki. Była siostrą bliźniaczką królowej Saksonii - Amelii oraz siostrą królowej Saksonii - Marii, arcyksiężnej austriackiej Zofii i księżniczki Ludwiki – matki cesarzowej Elżbiety. Była przyrodnią siostrą króla Bawarii - Ludwika I i cesarzowej Austrii - Karoliny. W rodzinie mówiono na nią Elise.

19 listopada 1823 roku wyszła za księcia Fryderyka Wilhelma następcę tronu pruskiego, który jednak był chory i nie rokował szans na potomstwo. Łączyła ich za to wspólne zainteresowania i zamiłowanie sztuki. W 1830 roku Elżbieta konwertowała na protestantyzm.

Gdy w 1840 roku jej mąż został królem Prus nigdy (w przeciwieństwie do np. siostry Zofii) nie wtrącała się do polityki, aktywna była jedynie w kwestii dobrych stosunków z dworem austriackim, na którym przecież były dwie jej siostry i siostrzenica.

Po śmierci Fryderyka Wilhelma zamieszkiwała w pałacach Sanssouci, Charlottenburg i Stolzenfels podarowanych jej przez cesarza Wilhelma I z którym była zaprzyjaźniona. W tym czasie poświęcała się pracy charytatywnej.

W czasie wizyty u siostry w Saksonii, w 1873 roku, zmarła w Dreźnie.

Więcej w Fandom

Losowa wiki