Fandom

Wiek Dziewietnasty Wiki

1831

260stron na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Komentarze0 Udostępnij

Wydarzenia w PolsceEdytuj

  • 17 stycznia – Józef Chłopicki zrezygnował z funkcji dyktatora powstania listopadowego
  • 25 stycznia – powstanie listopadowe: powstanie II Towarzystwa Patriotycznego. Sejm Królestwa ogłosił detronizację cara Mikołaja I z tronu polskiego.
  • 30 stycznia – powstanie listopadowe: Sejm powołał Rząd Narodowy. Został powołany z głównych grup politycznych, a prezesem R.N. został Adam Jerzy Czartoryski
  • 6 lutego – powstanie listopadowe:wojska rosyjskie wkroczyły do Królestwa Polskiego.
  • 7 lutego – sejm Królestwa Polskiego przyjął uchwałę o fladze Polski. Barwami państwowymi stały się z mocy ustawy sejmowej biel i czerwień.
  • 14 lutego – powstanie listopadowe: w bitwie pod Stoczkiem oddziały gen. J. Dwernickiego odniosły zwycięstwo nad rosyjską dywizją Fiodora Geismara.
  • 17 lutego – powstanie listopadowe: bitwa pod Dobrem. Płk. J. Skrzynecki zatrzymał pochód wojsk rosyjskich pod dowództwem gen. Rosena na Warszawę.
  • 19 lutego – powstanie listopadowe: zwycięstwo powstańców w bitwie pod Nową Wsią .
  • 19/20 lutego – powstanie listopadowe: nierozstrzygnięta I bitwa pod Wawrem.
  • 23 lutego – powstanie listopadowe: zwycięstwo powstańców w bitwie pod Nowogrodem.
  • 24 lutego – powstanie listopadowe: zwycięstwo powstańców w bitwie pod Białołęką.
  • 25 lutego – powstanie listopadowe: bitwa wojsk polskich z wojskami rosyjskimi pod Grochowem; śmierć gen. Żymirskiego
  • 26 lutego – powstanie listopadowe: generał Jan Skrzynecki został wybrany przez sejm naczelnym wodzem.
  • 2 marca – powstanie listopadowe: zwycięstwo powstańców w bitwie pod Puławami.
  • 3 marca – powstanie listopadowe: zwycięstwo wojsk generała Józefa Dwernickiego nad Rosjanami w bitwie pod Kurowem.
  • 18 marca – powstanie listopadowe: stoczono bitwę pod Kazimierzem Dolnym.
  • 31 marca – powstanie listopadowe: zwycięstwo wojsk polskich w drugiej bitwie pod Wawrem i w bitwie pod Dębem Wielkim.
  • 2 kwietnia – powstanie listopadowe: wygrana powstańców w II bitwie pod Kałuszynem.
  • 5 kwietnia – w Teatrze Narodowym w Warszawie odbyła się prapremiera pieśni Powstania Listopadowego – Warszawianki.
  • 9 kwietnia – powstanie listopadowe: miały miejsce bitwy pod Domanicami i Boremlem.
  • 10 kwietnia:
    • powstanie listopadowe: zwycięstwo Polaków w bitwie pod Domanicami.
    • powstanie listopadowe: zwycięstwo Polaków w bitwie pod Iganiami.
  • 11 kwietnia – powstanie listopadowe: zwycięstwo powstańców w bitwie pod Poryckiem.
  • 15 kwietnia – powstanie listopadowe: w bitwie pod Liwem powstańcy odparli Rosjan usiłujących przeprawić się przez rzekę Liwiec.
  • 17 kwietnia – powstanie listopadowe: porażka wojsk polskich w bitwie pod Wronowem.
  • 18 kwietnia – powstanie listopadowe: porażka powstańców w bitwie pod Kazimierzem Dolnym.
  • 19 kwietnia – powstanie listopadowe: zwycięstwo powstańców w II bitwie pod Boremlem.
  • 21 kwietnia – powstanie listopadowe: w bitwie pod Sokołowem Podlaskim szwadron kawalerii polskiej z 1. pułku ułanów rozbił rosyjski oddział strzelców konnych.
  • 22 kwietnia – powstanie listopadowe: nieudany atak powstańców na Mariampol.
  • 25 kwietnia – powstanie listopadowe: bój spotkaniowy straży przednich armii polskiej i rosyjskiej pod Kuflewem.
  • 26 kwietnia – powstanie listopadowe: doszło do bitwy pod Mińskiem Mazowieckim.
  • 27 kwietnia – gen. Józef Dwernicki przeszedł ze swoimi oddziałami granicę galicyjską, gdzie został internowany przez Austriaków.
  • 29 kwietnia – powstanie listopadowe: wygrana powstańców w bitwie pod Kiejdanami.
  • 9 maja – powstanie listopadowe: zwycięstwo powstańców w bitwie pod Firlejem.
  • 10 maja – powstanie listopadowe: nierozstrzygnięta bitwa pod Lubartowem. Początek bitwy pod Połągą.
  • 13 maja – powstanie listopadowe: wygrana powstańców w bitwie pod Jędrzejowem.
  • 14 maja – powstanie listopadowe: klęska Polaków w bitwie pod Daszowem.
  • 21 maja – powstanie listopadowe: zwycięstwo powstańców w bitwie pod Tykocinem.
  • 22 maja – powstanie listopadowe: zwycięstwo powstańców w bitwie pod Nurem.
  • 26 maja – powstanie listopadowe: porażka wojsk polskich w bitwie pod Ostrołęką; 4 tysiące poległych (m.in. gen. Ludwik Kicki), odwrót pozostałych oddziałów w kierunku Warszawy; poza odciętym korpusem gen. Antoniego Giełguda wysłanym na Litwę.
  • 29 maja – powstanie listopadowe: wygrana powstańców w bitwie pod Rajgrodem.
  • 11 czerwca – powstanie listopadowe: rozpoczęła się bitwa pod Uchaniami.
  • 17 czerwca – powstanie listopadowe: rozpoczęła się bitwa pod Kockiem.
  • 19 czerwca – powstanie listopadowe: bitwy pod Łysobykami, Ponarami i Budziskami.
  • 20 czerwca – powstanie listopadowe: bitwa pod Kockiem.
  • 8 lipca – powstanie listopadowe: zwycięstwo Rosjan w bitwie pod Szawlami.
  • 10 lipca – powstanie listopadowe: zwycięstwo powstańców w III bitwie pod Kałuszynem.
  • 13 lipca – polskie oddziały na Litwie pod dowództwem generałów Giełguda i Chłapowskiego po serii niepowodzeń przekroczyły granicę pruską i złożyły broń.
  • 14 lipca – powstanie listopadowe: zwycięstwo powstańców w II bitwie pod Mińskiem Mazowieckim.
  • 17 lipca – powstanie listopadowe: stoczono bitwę pod Broniszami.
  • Sierpień – upadek Rządu Narodowego. Władze przejął Jan Krukowiecki jako prezes Rady Ministrów.
  • 9 sierpnia – powstanie listopadowe: stoczono bitwę pod Iłżą i pod Gniewoszowem.
  • 12 sierpniaHenryk Dembiński został przywódcą powstania listopadowego.
  • 15 sierpnia – powstanie listopadowe: zamieszki w Warszawie. Lud wtargnął do więzienia na Zamku i powiesił więźniów posądzonych o zdradę.
  • 17 sierpnia
  • 29 sierpnia – powstanie listopadowe: zwycięstwo powstańców w bitwie pod Międzyrzecem Podlaskim.
  • 6-8 września – powstanie listopadowe: szturm wojsk rosyjskich na Warszawę zakończony jej kapitulacją; śmierć gen. Sowińskiego na Woli.
  • 10 września
    • powstanie listopadowe: generał Maciej Rybiński został ostatnim przywódcą powstania listopadowego.
    • powstanie listopadowe: bitwa pod Chotczą.
  • 12 września – powstanie listopadowe: nierozstrzygnięta bitwa pod Kockiem.
  • 23 września – w płockim ratuszu odbyła się ostatnia sesja Sejmu Królestwa Polskiego.
  • 5 października – wojsko polskie w liczbie 20 tys. ludzi wraz z ostatnim wodzem powstania listopadowego gen. Maciejem Rybińskim przekroczyło granicę pruską we wsi Jastrzębie pod Brodnicą i złożyło broń, był to ostatni epizod powstania listopadowego.
  • 9 października – powstanie listopadowe: kapitulacja twierdzy Modlin.
  • 21 października – powstanie listopadowe: kapitulacja twierdzy Zamość.
  • 22 listopada – powstanie listopadowe: generał-gubernator Królestwa Polskiego Iwan Paskiewicz unieważnił wszystkie postanowienia i uchwały Rządu Narodowego.
  • 8 grudniaJoachim Lelewel stanął na czele Komitetu Narodowego Polskiego.

Wydarzenia na świecieEdytuj

Urodzili sięEdytuj

Zmarli[edytuj]Edytuj

Święta ruchomeEdytuj

  • Tłusty czwartek: 10 lutego
  • Ostatki: 15 lutego
  • Popielec: 16 lutego
  • Niedziela Palmowa: 27 marca
  • Wielki Czwartek: 31 marca
  • Wielki Piątek: 1 kwietnia
  • Wielka Sobota: 2 kwietnia
  • Wielkanoc: 3 kwietnia
  • Poniedziałek wielkanocny: 4 kwietnia
  • Wniebowstąpienie: 12 maja
  • Zesłanie Ducha Świętego: 22 maja
  • Boże Ciało: 2 czerwca

Więcej w Fandom

Losowa wiki