Fandom

Wiek Dziewietnasty Wiki

1809

263strony na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Komentarze0 Udostępnij

Wydarzenia w PolsceEdytuj

  • 25 lutego – książę Józef Poniatowski został odznaczony Krzyżem Wielkim Orderu Virtuti Militari.
  • 17 marca – król pruski Fryderyk Wilhelm III nakazał przetopić polskie insygnia koronacyjne.
  • 22 marca – marszałek Francji Louis Nicolas Davout został odznaczony Krzyżem Wielkim Orderu Virtuti Militari.
  • 25 marca – gen. Stanisław Kostka Potocki został prezesem rady ministrów Księstwa Warszawskiego.
  • 15 kwietnia – VII Korpus arcyksięcia Ferdynanda d'Este wkroczył w granice Księstwa Warszawskiego. Rozpoczęła się wojna polsko-austriacka.
  • 19 kwietnia –wojna polsko-austriacka: miała miejsce nierozstrzygnięta bitwa pod Raszynem.
  • 21 kwietnia – na niespełna trzy tygodnie Toruń został stolicą Księstwa Warszawskiego.
  • 25 kwietnia – wojna polsko-austriacka: zwycięstwo wojsk polskich w bitwie pod Radzyminem.
  • 26 kwietnia – wojna polsko-austriacka: zwycięstwo polskie w bitwie pod Grochowem.
  • 2 maja – wojna polsko-austriacka: w nocy na 3 maja wojska polskie odniosły zwycięstwo w bitwie pod Ostrówkiem.
  • 5 maja – wojna polsko-austriacka: dwa polskie szwadrony zostały rozbite w bitwie pod Kockiem.
  • 14 maja – wojna polsko-austriacka: zajęcie Lublina przez Polaków.
  • 15 maja – wojna polsko-austriacka: nieudany austriacki atak na Toruń.
  • 18 maja – wojna polsko-austriacka: wojska polskie zdobyły Sandomierz.
  • 20 maja – wojna polsko-austriacka: wojska polskie zdobyły twierdzę Zamość.
  • 27 maja – wojna polsko-austriacka: zajęcie Lwowa przez Polaków.
  • 2 czerwca – wojna polsko-austriacka: został utworzony Rząd Centralny Wojskowy Tymczasowy Obojga Galicji].
  • 11 czerwca – wojna polsko-austriacka: zwycięstwo Austriaków w bitwie pod Jedlińskiem.
  • 12 czerwca – wojna polsko-austriacka: bitwa pod Gorzycami.
  • 18 czerwca
    • wojna polsko-austriacka: bitwa pod Zaleszczykami.
    • wojna polsko-austriacka: odbicie Sandomierza przez Austriaków.
  • 5 lipca – wojna polsko-austriacka: rozpoczęła się polska ofensywa z rejonu Radomia na południe.
  • 15 lipca – oddziały księcia Józefa Poniatowskiego wkroczyły do Krakowa.
  • 23 listopada– przeprowadzono reorganizację armii Księstwa Warszawskiego.
  • 7 grudnia – podpisano konwencję między Napoleonem a Fryderykiem Augustem o powiększeniu Wojska Polskiego do 60 tysięcy żołnierzy.

Wydarzenia na świecieEdytuj

Urodzili sięEdytuj

ZmarliEdytuj

Święta ruchomeEdytuj

Więcej z Fandomu

Losowa wiki